Det kønsopdelte arbejdsmarked

Indhold Lærervejledning Øvelser og kapitler



Screenshot 2021-02-21 at 11.43.45.png
 

Lærervejledning til øvelse 2

Kapitel 2 består af en øvelse og en efterfølgende kapiteltekst. Her skal eleverne arbejde med informationssøgning, redegørelse og analyse til at undersøge, hvordan kønsfordelingen og -repræsentationen ser ud for fire udvalgte uddannelser, og de skal reflektere over, hvorfor det er sådan. Således opnår eleverne viden om og metoder til at forholde sig kritisk og mindre fordomsfuldt til de uddannelser og jobs, der findes på det danske arbejdsmarked.


LÆRERVEJLEDNING TIL ØVELSE 2
I det fysiske klasseværelse

Til øvelsen skal eleverne bruge adgang til en computer med internet, et udprint af øvelsesarket og kapitelteksten samt en blyant. Øvelsen er estimeret til at vare cirka 1 lektion, med 5 minutters introduktion til øvelsen, 30 minutters gruppearbejde og 10 minutters plenumopsamling i klassen.

SELVE ØVELSERNE (30 MINUTTER)

  1. Inddel eleverne i grupper to og to.

  2. Bed grupperne undersøge en række udvalgte uddannelser på nettet ved at udfylde øvelsesark 2. Eleverne skal i dette øvelsesark blandt andet undersøge fordelingen af mænd og kvinder på en række udvalgte uddannelser: sygeplejerske, murer, maskinmester og pædagog, men også hvordan disse uddannelser traditionelt præsenteres på fx Google. I sidstnævnte del af undersøgelsen er det målet, at eleverne bliver bedre til at se kritisk på de kønnede normer, som er tilknyttet særligt øvelsens udvalgte uddannelser. Inden øvelsen går i gang, skal du gøre grupperne opmærksomme på, at et par af grupperne efter øvelsen skal præsentere deres skema for resten af klassen.

    Uddybende lærervejledning til spørgsmålene i øvelsesark 2:

    SPØRGSMÅL 1-4:

    Eleverne skriver først ”håndværker” i Google og noterer i øvelsesarket, hvor mange af de første 20 billedehits, der er af mænd (hvis der er nogle). De gør det samme for de tre andre udvalgte uddannelser. Efterfølgende skal eleverne beskrive, hvad de 20 mest populære billedhits viser i forhold til fx stemningen på billedet (er den glad/dyster, alvorlig/sjov) og kropspositur (hvad skal billedet ”udstråle” - styrke, ordenssans, maskulinitet?) I spørgsmål 3 skal eleverne på samme måde notere, hvor mange kvinder, der dukker op som billedehits (hvis der er nogle) for de fire udvalgte uddannelser, og i det efterfølgende beskrive de træk, der går igen for de kvinder, der er portrætteret. For sygeplejerske er det måske træk som omsorgsfuldhed, nærvær og en stemning, der er klinisk og steril. Formålet med disse fire første spørgsmål er at gøre eleverne opmærksomme på, hvor stor betydning søgemaskiner har for det billede, vi har af forskellige uddannelser.

    SPØRGSMÅL 5-6:

    Her skal eleverne undersøge procentdelen af mænd og kvinder på de fire udvalgte uddannelser. Kriterier til søgningen kan sættes efter ønskede faglige niveau. En nemmere tilgang er at finde tallene i artikler fra fx DR.dk, KVINFO eller på andre internetsider, der fremkommer via en Google-søgning. Ønskes der et højere fagligt niveau til informationssøgningen, kan du instruere eleverne til at finde tallene på Børneog Undervisningsministeriets eller Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmesider, hvor tallene fremkommer som tabeller. Du kan ud fra tallene på de respektive uddannelser tage en dialog med eleverne om forskellen på antal ansøgere, tilgang og antal beskæftigede i branchen. Hvis eleverne før har arbejdet med fremsøgning af statistik, kan metoder fra dette med fordel inddrages i denne del af øvelsen.

    SPØRGSMÅL 7-8:

    Her skal eleverne beskrive nogle af de ord, de møder, når de søger på uddannelsen på Google.

    SPØRGSMÅL 9:

    Her opfordres eleverne til at reflektere over, hvilke træk, der på baggrund af de læringer, eleverne har gjort sig, opleves at gentage sig i deres Google-søgning. Er der nogle mønstre for disse ord, og er de retvisende / sande for elevernes egne opfattelser af fagene? I sidstnævnte del af undersøgelsen er det målet, at eleverne bliver bedre til at se kritisk på de kønnede normer, som er tilknyttet særligt øvelsens udvalgte uddannelser. Inden øvelsen går i gang, skal du gøre grupperne opmærksomme på, at et par af grupperne efter øvelsen skal præsentere deres skema for resten af klassen i det fælles digitale klasselokale.

OPSAMLING (10 MINUTTER)

3. I plenum udvælger du et par grupper til at præsentere deres skemaer. Hvis gruppernes skemaer minder meget om hinanden, kan du efter to grupper videreudvikle øvelsen, sådan at I fælles i klasselokalet reflekterer over, hvorfor kønsfordelingen på fagene, som eleverne har researchet sig frem til, ser ud som den gør. Eleverne skal afslutte øvelsen ved, at de læser den afsluttende kapiteltekst. Denne perspektiverer opgaven ved at introducere flere indgangsvinkler til at anskue kønsfordelingen i forskellige brancher ud fra et samfundsmæssigt perspektiv.

I den afsluttende kapiteltekst introduceres eleverne til begreberne horisontal og vertikal kønsfordeling. Den horisontale (vandrette) kønsfordeling anskuer man kønsbalancen på tværs af brancher, mens den vertikale (lodrette) kønsfordeling anskuer kønsfordelingen indenfor brancherne – på tværs af arbejdsopgaverne i en virksomhed. I en tømrervirksomhed er det typisk kvinderne, der sidder på kontoret, og mændene, der arbejder på byggepladsen. På samme måde er det i en vuggestue typisk kvinderne, der passer børnene, og mændene, der ordner det praktiske. Man kan også anskue kønsfordelingen ud fra et ledelsesmæssigt perspektiv - altså ud fra, hvordan det ser ud, når man ser på, hvor mange kvinder der befinder sig i virksomhedens ledelser.


LÆRERVEJLEDNING TIL ØVELSE 2
I det digitale klasseværelse

Når øvelsen udfyldes digitalt, er det vigtigt, at eleverne har adgang til internet, så de kan klikke sig rundt i Boss Ladies digitale toolbox, og til et skriveprogram (fx Word), hvor de kan gemme og rette i de øvelsesark, der undervejs skal tages i brug for at løse øvelserne.

Øvelsen er estimeret til at vare cirka 1 lektion, med 5 minutters introduktion til øvelsen, 30 minutters gruppearbejde og 10 minutters opsamling plenum i det fælles digitale klasselokale.

INDEN UNDERVISNINGEN GÅR I GANG:

Inddel eleverne i grupper á to personer. Grupperne skal være kontaktbare undervejs, de skal derfor tildeles et grupperum / break out room i Teams eller Zoom. Her veksler de mellem Boss Ladies hjemmeside (toolbox) og dét program, de bliver undervist i.

SELVE ØVELSERNE (30 MINUTTER)

Øvelsesstrukturen i undervisningsforløbet lægger op til, at eleverne går meget intuitivt til løsningen af opgaverne. Derfor er der heller ikke den store introduktion til øvelsen eller undervisningsforløbets formål. Sæt dog tid og energi af til at samle grundigt op.

  1. Bed hver gruppe udfylde ét fælles øvelsesark.

  2. Eleverne skal via øvelsesark 2 blandt andet undersøge en række udvalgte uddannelser: sygeplejerske, håndværk, maskinmester og pædagog i forhold til kønsfordeling og -repræsentation.

    Note til læreren: øvelsesarket er en pdf, som eleverne skal downloade og åbne og fx gemme under et nyt navn på computerens skrivebord, før den kan udfyldes. De skal altså ikke skrive direkte i pdf’en - så kan deres tekst ikke gemmes til sidst.

    Uddybende lærervejledning til spørgsmålene i øvelsesark 2:

    SPØRGSMÅL 1-4:
    Eleverne skriver først ”håndværker” i Google og noterer i øvelsesarket, hvor mange af de første 20 billedehits, der er af mænd (hvis der er nogle). De gør det samme for de tre andre udvalgte uddannelser. Efterfølgende skal eleverne beskrive, hvad de 20 mest populære billedhits viser i forhold til fx stemningen på billedet (er den glad/dyster, alvorlig/sjov) og kropspositur (hvad skal billedet ”udstråle” - styrke, ordenssans, maskulinitet?) I spørgsmål 3 skal eleverne på samme måde notere, hvor mange kvinder, der dukker op som billedehits (hvis der er nogle) for de fire udvalgte uddannelser, og i det efterfølgende beskrive de træk, der går igen for de kvinder, der er portrætteret. For sygeplejerske er det måske træk som omsorgsfuldhed, nærvær og en stemning, der er klinisk og steril. Formålet med disse fire første spørgsmål er at gøre eleverne opmærksomme på, hvor stor betydning søgemaskiner har for det billede, vi har af forskellige uddannelser.

    SPØRGSMÅL 5-6:
    Her skal eleverne undersøge procentdelen af mænd og kvinder på de fire udvalgte uddannelser. Kriterier til søgningen kan sættes efter ønskede faglige niveau. En nemmere tilgang er at finde tallene i artikler fra fx DR.dk, KVINFO eller på andre internetsider, der fremkommer via en Google-søgning. Ønskes der et højere fagligt niveau til informationssøgningen, kan du instruere eleverne til at finde tallene på Børne- og Undervisningsministeriets eller Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmesider, hvor tallene fremkommer som tabeller. Du kan ud fra tallene på de respektive uddannelser tage en dialog med eleverne om forskellen på antal ansøgere, tilgang og antal beskæftigede i branchen. Hvis eleverne før har arbejdet med fremsøgning af statistik, kan metoder fra dette med fordel inddrages i denne del af øvelsen.

    SPØRGSMÅL 7-8:
    Her skal eleverne beskrive nogle af de ord, de møder, når de søger på uddannelsen på Google.

    SPØRGSMÅL 9:
    Her opfordres eleverne til at reflektere over, hvilke træk, der på baggrund af de læringer, eleverne har gjort sig, opleves at gentage sig i deres Google-søgning. Er der nogle mønstre for disse ord, og er de retvisende / sande for elevernes egne opfattelser af fagene? I sidstnævnte del af undersøgelsen er det målet, at eleverne bliver bedre til at se kritisk på de kønnede normer, som er tilknyttet særligt øvelsens udvalgte uddannelser. Inden øvelsen går i gang, skal du gøre grupperne opmærksomme på, at et par af grupperne efter øvelsen skal præsentere deres skema for resten af klassen i det fælles digitale klasselokale.

    Note til læreren: øvelsesarket er en pdf, som eleverne skal downloade og åbne og fx gemme under et nyt navn på computerens skrivebord, før den kan udfyldes. De skal altså ikke skrive direkte i pdf’en -så kan deres tekst ikke gemmes til sidst.

    3. Når grupperne er færdige med deres undersøgelse af uddannelserne og har gemt øvelsesarket på skrivebordet, og dernæst vender de tilbage til det digitale ”fællesrum”, hvor læreren samler op på øvelsen.

OPSAMLING (10 MINUTTER)

4. Saml alle eleverne til fælles opsamling. Udvælg to grupper, og bed dem fremlægge deres resultat af undersøgelsen.

5. I plenum snakker du med eleverne om de mønstre og læringer, som eleverne har gjort sig gennem øvelsen:

  • Har de gjort sig nogle nye tanker om, hvor stereotyper og fordomme kommer fra? Og hvor stor indflydelse de repræsentationer, vi møder, har for, hvordan vi ser på forskellige uddannelser?

  • Hvorfor bliver nogle bestemte kønnede karaktertræk tillagt bestemte fag, som fx sygeplejerske?

  • Hvilken betydning har det, om man undersøger kønsfordelingen på uddannelser ud fra ansøgere, tilgang eller beskæftigede i branchen?