Det kønsopdelte arbejdsmarked
Indhold Lærervejledning Øvelser og kapitler
Kapitel 3: Identitet og uddannelsesvalg
Dette er del 3B af kapitel 3. På næste side afsluttes kapitlet med tekst og billeder om uddannelse og identitet.
Sådan udføres anden del af øvelsen (30 minutter):
Jeres lærer starter med at introducere øvelsen og dele jer ind i grupper á to.
I grupperne skal I nu lave et vejledningsrollespil. I skal bruge øvelsesark 3B til dette. Her finder I de spørgsmål, som I skal stille hinanden.
Gem øvelsesarket med vejlederspørgsmål og uddannelseskemaet (ude i højre side) på computeren under navnene - ellers gemmes svarene ikke.
I skal skiftes i gruppen til at spille vejleder og elev. Når man spiller ”vejlederen”, skal man lade som om, det er en vejledersituation, og bruge de otte spørgsmål på øvelsesarket til at lære “eleven” bedre at kende. Spørgsmålene minder om typiske spørgsmål en uddannelsesvejleder kan finde på at stille, og de handler fx om hvad din makker godt kan lide at lave, hvad din makker drømmer om at lave som voksen mv. I har 10 minutter til denne del, dvs. 5 minutter til hvert interview. I skal starte med at én interviewer og skriver svarene ned på øvelsesarket. Derefter bytter I roller, så den anden interviewer og skriver svarene ned. Husk I kan bruge jeres identitetssole fra tidligere som inspiration.
Når de 10 minutter er gået, og I begge har interviewet hinanden, skal I arbejde videre hver for sig ved en computer. Her skal I hver finde frem til tre uddannelser, som I synes passer til jeres makker, ud fra de svar I har noteret under ”vejledningsinterviewet”. I skal bruge uddannelsesskemaet til dette.
Skriv hvilke tre uddannelser, du synes passer til din makker. Du skal argumentere for, hvorfor uddannelsen passer, ved at svare på spørgsmålene i de fire kasser på arket. Du har 20 minutter til denne del af øvelsen.
Til sidst samler I fælles op i klassen.